Biografija
Porodica Josifa Gojgnera vodi poreklo iz malog sela Goign
kod Kitzbila u oblasti Tirol. Rana mladost ovog slikara, koji će svoj
život vezati za Bečkerek, nije u
potpunosti rasvetljena. Posle kraćeg boravka u Minhenu i Beču, gde je pohađao
kurseve na akademijama, našao se u ateljeu Morica Lemana (Drezden,1819 - Budimpešta,
1877). Leman je bio najznačajniji slikar dekoracija i scenografija za pozorišta
na prostoru centralne Evrope. Radio je scenografije za pozorišta u Vroclavu,
Rigi, Berlinu, Lajpcigu, ali je najviše radio u Beču, a kasnije i u Budimpešti.
Sa obzirom da je često putovao zbog posla, jer je bio izuzetno tražen
scenograf, teško je shvatiti kada je tačno Gojgner boravio u njegovom ateljeu.
Leman je radio i na prostoru južne Ugarske kod plemića Jovana Nake iz Velikog
Semikluša (1861), a od njega je naručivana scenografija i za SNP u Novom Sadu.
Preko Lemana se sasvim sigurno Gojgner i upoznao sa Banatom u koji će se
naseliti.
Postoji jedan podatak vezan za Gojgnera koji jeste pomalo
diskutabilan. U ranijoj literaturi je navođeno da je Gojgner došao u Banat na
poziv rimokatoličke crkve iz Vršca 1863. godine, pa je nakon toga otišao u Ečku,
i na kraju u Bečkerek. Podatak koji iznosi sam Gojgner u oglasu iz Vohenblata
(1871) nam govori da on već deset godina živi i radi u Bečkereku, što znači da
je u gradu bio još 1861. godine. U Vršcu nisu pronađeni tragovi rada Josifa Gojgnera
i postoji mogućnost da je on kao ličnost pomešan sa slikarem i bečkim profesorom
Peterom Johanom N. Gajgerom, koji je 1863. godine oslikao oltar za
rimokatoličku crkvu u Vršcu.
Slikar Josif Gojgner dolazi u Bečkerek 1861. godine, kao
vrlo mlad i perspektivan slikar. Narednih deset godina živi kao podstanar u
Pušakovoj kući. Ubrzo mu stižu mnogobrojne narudžbine za slikanje raznih
dekoracija, grbova, kaligrafija, ali i raznih drugih slika. Počinje sa
dekoracijom crkvenih objekata, kako rimokatoličkih, tako i pravoslavnih. Godine
1866. se ženi devojkom nemačkog porekla iz Bečkereka. Od zarađenog novca godine
1871. kupuje sopstvenu kuću u Čivutskom sokaku (danas Sarajlijina ulica) i
otvara atelje. Ne bi bilo zgoreg napomenuti da je jedan od autoportreta Josifa
Gojgnera pronađen baš u ovoj ulici u nekadašnjem grafičkom preduzeću Budućnost.
Od trenutka kada otvara sopstveni atelje pa sve do smrti,
Gojgner postaje veoma značajna gradska figura, kako u umetničkom smislu, tako i
u kulturno-društvenom. Zabeleženo je da je još 1871. godine zaposlen kao
pozorišni slikar, gde je radio na izradi kulisa za predstave. Tri godine
kasnije otvara i školu crtanja za šegrte, a zasebno je podučavao i crtanje
cveća. Potreba za šegrtima mu je verovatno bila neophodna, jer je počeo
dobijati sve brojnije narudžbine za dekoraciju crkava. Bavio se i fotografijom,
što možemo videti na jednom od njegovih autoportreta gde se vidi fotoaparat u
ulozi jednog od slikarevih atributa. Godine 1879. postaje član prvog šahovskog
udruženja u Bečkereku i učestvuje na prvom šahovskom turniru.
Portreti
Josif Gojgner je iza sebe ostavio dva autoportreta. Prvi
još iz vremena kada se podučavao slikarstvu (1853), koji je naslikao sa svega šesnaest
godina. Već na ovom prvom portretu vidimo Gojgnera kao vrlo naprednog i
talentovanog učenika. Iako slika odiše krutošću i strogošću poznog klasicizma,
kao i ponekom anatomskom greškom, uočljive je odlična karakterizacija lika i
težnja ka dekorativnosti koja će u budućnosti obeležiti Gojgnerov rad. Na ovoj
slici kao da je Gojgner pokušao da iskaže i svoj društveni status slikanjem
modernog odela, zlatnog lanca, ukrasnog broša i prstena. Momak sa slike okružen
studentskim radovima deluje vrlo imućno ili možda samo želi da ostavi takav
utisak.
Drugi autoportret nastao je dvadeset godina kasnije.
Okolnosti u kojima je tada živeo Josif Gojgner su se drastično izmenile pa se
to reflektovalo i na ovaj autoportret, koji je koncipiran slično kao i prvi. Gojgner
na ovoj slici deluje skromnije, iskusnije, ali i mnogo fokusiranije na svoj
rad. U prikazanom ateljeu se nalaze njegovi atributi, kao što su gipsani
modeli, knjige, fotoaparat, praktično sve ono što mu je olakšavalo i poboljšavalo
rad. Gojgner je prikazan u trenutku kako slika svoju suprugu, tako da u jednoj
slici imamo dupli portret. Sa zanatske strane ovaj portret deluje neuporedivo
bolje o prvobitnog, iako se i dalje vide problemi u rasporedu planova. Sa ovim
portretom kao da je Gojgner napravio korak ka romantizmu minhenske škole, koji
je verovatno jako dobro poznavao.
Zidno slikarstvo
Josif Gojgner je uglavnom poznat po svojim zidnim dekoracijama
za crkve. Prema nekim navodima Gojgner je oslikao preko 20 crkava, međutim
danas ih je teško sve locirati. Neke rimokatoličke crkve u kojima su se
nalazili njegovi radovi više ne postoje (Sečanj i Ravni Topolovac - Katarina).
Sa druge strane, dobar deo njegovog zidnog slikarstva nije u potpunosti sačuvan
ili je naknadno preslikan, kao što je slučaj sa crkvama u Ečki (rimokatoličkoj
i rumunskoj pravoslavnoj), a sasvim moguće i sa crkvom u Tordi, pa je teško
dati pravi sud o njima. Neki , pak, objekti najčešće nisu potpuno otvoreni za
javnost i nisu bliski oku posmatrača, kao što je slučaj sa kapelom Svetog
Rafaila (Zr), za koju je Gojgner uradio ikone na ripidama 1868. ili Pijarističkom
crkvom (Zr), koja je oslikana 1879. godine. Pored ovih verskih objekata Gojgner
je oslikao još i pravoslavnu crkvu u Karlovu (1872) i rimokatoličku katedralu u
Bečkereku 1884/1885.
Za crkvu Svetog Arhanđela Mihaila u Karlovu (danas Novo
Miloševo) Gojgner je naslikao scene iz Starog i Novog zaveta, koje su kopirane
po grafičkim listovima francuskog ilustratora i grafičara Gustava Dorea
(1832-1883). Njegova ilustrovana biblija publikovana je samo šest godina pre
nego li je Gojgner oslikao crkvu u Karlovu, tako da možemo konstatovati da je Gojnger
bio u toku tadašnjih evropskih slikarskih trendova. Ono što se može prigovoriti
Gojgneru jeste da je bukvalno kopirao svoje grafičke predloške i nije im davao
lični pečat. Scene je menjao samo u sitnim pojedinostima. Veću slobodu iskazao
je u kolorističkom smislu. Neki put je njegov kolorit bio blizak nazarenskom
slikarstvu sa rasvetljenom i pastelnom paletom, ali kada je bilo potrebno da se
iskaže dramatika, kao što je slučaj sa scenom u kojoj Hrist smiruje buru, više
se oslanjao na kolorizam romantizma. Posebna dragocenost Gojgnerovog rada
predstavlja ornamentika, iako prenaglašena, ona ipak daje posebnu čar. Scene
oslikane u Karlovu uokvirene su bogatom neobaroknom ornamentikom koja je
imitirala ramove slika i u skladu je sa arhitekturom same crkve.
Prilikom oslikavanja
katedrale Svetog Jovana Nepomuka u Bečkereku 1884-1885. Gojgner se i dalje
držao predložaka iz Doreove biblije, ali je koristio i druge uzore. Scenu Hrist
pred Pilatom, kopirao je prema slici Mihalja Munkačija (1844-1900), koja je
naslikana samo par godina ranije (1881), dok je scenu Tajne večere kopirao prema
istoimenoj slici Leonarda da Vinčija. Uticaj renesanse na nazarensko slikarstvo
je bilo izuzetno snažno, tako da nas izbor Josifa Gojgnera uopšte ne čudi.
Oslikana ornamentika bečkerečke katedrale je opet maestralno uklopljena u
arhitektonski sklop i stil građevine. Za razliku od neobaroknog dekora kojeg je
Gojgner oslikao u Karlovu, ovde vidimo uzore u romantizmu. Jedini momenat
zidnog slikarstva u katedrali koji deluje pomalo retrogradno i neuobičajeno za
Gojgnera jeste upotreba iluzionističkih oblaka karakterističnih za barokno
slikarstvo. Da li je u pitanju bila želja ktitora ili nešto drugo, ostaje
pitanje.
Ostali radovi
U Narodnom muzeju u Zrenjaninu čuvaju se nacrti dekoracija
Josifa Gojgnera za zidove i plafone. Na osnovu njih Gojgneru se pripisuje
dekoracija Svečane sale Županijske zgrade, čija izrada pada u period 1885-1887.
Danas ne znamo da li je Gojgner radio samo nacrte za izradu ove štuko
dekoracije ili je pak učestvovao i u samoj njenoj izradi. Ovo je verovatno i
poslednje delo Josifa Gojgnera, a njegov plodan rad prekida smrt 1887. godine.
D.V.
Literatura:
Ferdinand
Roeder, Theater – Kalender, Berlin
1871.
Vukica
Popović, Velikobečkerečki
slikarski ateljei, Zrenjanin 1969.
Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950 (Vol. 5), Beč 1972.
Ujes
Alojz, Činjenice i pretpostavke o
dvorskom pozorištu Jovana plemenitog Nake u Banatskom Komlošu, Temišvarski
zbornik 3, Novi Sad 2002.
Grupa autora, Poznati arhitekti i njihove građevine u Velikom Bečkereku krajem XIX i početkom XX veka, Zrenjanin 2009.
Novinski članci:
A. Čupić,
Katedrala simbol vršačke tolerancije,
Blic (07.03.2002)
B.Z, Josef Goigner, Het Nap (08.06.2008)
Oglasi iz
Gross-becskereker Wochenb latt-a (22.7.1871, 5.9.1874) – zahvaljujem Filipu K.
Izvori sa interneta:
Gustav Dore (1866) – Josif Gojgner 1884/1885. |
Oglas Josifa Gojgnera iz Velikobečkerečkog Vohenblata (1871) |
Odličan blog, studiozno i vredno...
ОдговориИзбришиHvala...trudimo se....
ОдговориИзбриши