Biografija
Aleksej Nikiforović je rođen u Bečkereku 1756. godine.
Prerano (pre 1765) ostaje bez oca, poznatog bečkerečkog ćurčije Nićifora. U
popisima iz perioda 1765-1773. kao glava kuće se navodi njegova majka Sara.
Imao je još brata i sestru. Oko 1770-te prve slikarske pouke prima od bečkerečkog
molera Dimitrija Popovića (1738-1796), koji mu je bio kršteni kum. Na osnovu
njegovog likovnog izraza možemo reći da je bio upoznat i sa zrelijim fazama baroka,
koje nije mogao naučiti od njegovog prvog učitelja Dimitrija, tako da možemo
pretpostaviti da je učenje nastavio kod nekog drugog slikara. Nažalost,
poslednji poznati podatak o ovom slikaru nam je njegova smrt 1808. godine.
Slikarska delatnost
Jedino sačuvano poznato delo Alekseja Nikiforovića je
ikonostas u pravoslavnoj crkvi arhangela Mihaila i Gavrila u Iđošu, koji je oslikan
1802. godine. Ovaj ikonostas odiše svojom retrogradnošću ranog baroka, iako je slikan
u periodu kada se već uveliko prešlo na zrelije faze baroka i utirao put prema
klasicizmu. Šema ikonostasa i raspored ikona su rađene pod uticajem bečkerečkih
slikara Dimitrija i Georgija Popovića. Likovni izraz na ikonostasu je dosta
neujednačenog kvaliteta i ovo se u nedostatku arhivskih podataka može različito
tumačiti. Moguće da Aleksej nije imao konstantniji rad sa svojim učiteljima,
koji bi ga doveli do sopstvenog jasnog likovnog izraza ili su pak neki delovi
ikonostasa rad njegovih pomoćnika. Primera radi, na ikonama na parapetu nema
nikakvog nagoveštaja pejzaža, dok je isti na ikoni Sv. Georgija lepo razvijen i
uklopljen. Neujednačenost se vidi i pri obradi figura, koje u najvećoj meri
deluju statično (kao da poziraju prilikom slikanja portreta), dok sa druge
strane arhanđel iz Blagovesti odiše lakom elegancijom pokreta. Likovni izraz
Alekseja Nikiforovića odiše slabostima u crtačkom smislu, obradi kompozicije i
prostora, ali se zato vidi jasna njegova volja da podražava zrelije faze baroka
i manirizam Teodora Ilića Češljara sa čijim radom je najverovatnije bio
upoznat. Na ovo nas upućuje izduženost figura i njihova poremećena proporcija,
ali i modernije shvatanje perspektive od njegovih prvobitnih učitelja. Nažalost
ikonostas u Iđošu spada u poznije radove Alekseja Nikiforovića i prava je šteta
što nam nisu dostupni njegovi radovi iz ranijeg perioda kako bi mogli da
pratimo razvitak ovog, kako se i sam potpisivao, bečkerečkog molera.
D.V.
Literatura:
Dušan J.
Popović, Srbi u Banatu do kraja XVIII
veka, Beograd 1955.
Vukica
Popović, Velikobečkerečki slikarski
ateljei, Zrenjanin 1969.
Bratislava
Kostić, Aleksej Nikiforović,
Saopštenja IX, Beograd 1970.
Jelena
Knežević, Dimitrije Popović (1738-1796),
Zrenjanin 2001.
Нема коментара:
Постави коментар