...Nepoznajući
i nerazumevajući dovoljno njegov život i rad bili smo skloni da ga nazivamo
duševnim bolesnikom, samotnjakom, neostvarenim umetnikom... Međutim, njegov rad
i talenat nas je uvek privlačio, kao što i danas čini, a reči je danas teško
povući...
...Čitajući
razne natpise o ovom vrsnom slikaru uvek sam ostao zatečen nejasnošću
informacija koje su interpretirane. Tako sam primera radi čitao da se Aleksandar
Sekulić iz Minhena vratio 1919, ali i 1922, pa onda 1923, i konačno 1924.
Svakako da neke stvari treba pretpostaviti ako ne postoje jasni izvori, ali što
u ovom slučaju kada postoji nekoliko prvorazrednih izvora, kao što je slučaj sa
podatkom iz monografije grada u čijem pisanju je i sam Sekulić učestvovao...
...Iz
potrebe da sastavim jasnu biografiju Aleksandra Sekulića i vrednujem njegov rad
nastao je ovaj tekst, svakako ne idealan, ali u ovom trenutku dovoljan...
Biografija
Aleksandar Sekulić
je rođen u Bečkereku 1877. Godine. Otac mu je bio ćurčija (krznar). Osnovnu školu
i četiri razreda srednje je završio u Bečkereku. Srednju građansku školu je
završio 1895. sa dobrim uspehom. Sa prvim slikarskim poukama iste godine
upisuje Kraljevsku umetničko-zanatsku školu u Budimpešti. Za školovanje mu je
odobrena stipendija Matice srpske iz fonda Hristifora Šifmana. Iz ove zadužbine
mu je za školsku 1897/8. isplaćeno 300 forinti. Nakon pet godina boravka u
Budimpešti i završene škole za vrlo dobrim uspehom bio je spreman da ode korak
dalje.
Srpski slikari tog
vremena su odlazili na školovanje u Minhen više negoli u Beč, pa njegova odluka
da nastavi školovanje u Nemačkoj svakako nije čudna. Opet dobija stipendiju
Matice Srpske, ali ovog puta iz fonda Gavre Romanovića, i sa preporukom
poznatog slikara Uroša Predića (1857-1953) u iznosu od 1000 kruna. Uz preporuku
priložio je i uverenje o lošem materijalnom stanju. Sa 23 godine 22. Oktobra
1900. upisuje Minhensku akademiju u klasi Natur kod profesora G. Hakla (1843-1926).
Međutim, 1903. godine zadesilo ga je ukidanje stipendije od strane Matice srpske.
Usled teškog materijalnog stanja, jer je rano ostao bez roditelja, sve se češće
obraća stričevima Stevanu i Vasi Sekuliću za novčanu pomoć.
Godine 1904. vraća
se u Bečkerek gde u sali građanske škole otvara samostalnu izložbu svojih
minhenskih radova. Poznanstvo sa jugoslovenskim slikarima iz Minhena otvara mu
vrata Prve jugoslovenske izložbe održane iste godine u Beogradu. Sekulić tom
prilikom izlaže u odelenju namenjenom studentima akademija i škola, a među 39
prodatih slika srpskih autora našle su se i dve njegove slike. Nakon ovih
uspeha vraća se u Minhen gde završava akademiju 1906. godine. U jednom periodu
on ponovo uspeva da dobije novčanu potporu iz fonda veleposednika Jovana
Ostojića iz Subotice, koja je poznata i pod nazivom Ostojićeva zadužbina.
Najverovatnije se to zbilo pre završetka akademije u Minhenu.
Posle
završene akademije Sekulić ne razmišlja o povratku u Bečkerek, ali ostaje u
bliskom kontaktu sa drugim slikarima sa ovih prostora. Godine 1907. učestvuje u
osnivanju Srpskog umetničkog udruženja u Beogradu, čini su članovi brojni
minhenski đaci koje je Sekulić sigurno poznavao još sa studija, kao što su
Nadežda Petrović, Milan Milovanović, Paško Vučetić i drugi. Ako je tačna
informacija da su na izložbi ovog društva u osnovnoj školi kod saborne crkve
1908. godine u Beogradu učestvovali svi članovi društva, onda možemo verovati
da su se na njoj verovatno našli i radovi Aleksandra Sekulića. Pored ovog
udruženja Aleksandar Sekulić je bio uključen i u rad srpskog akademskog društva
Srbadija u Minhenu.
Prilikom
osnivanja umetničkog udruženja u Beogradu 1907. kao mesto boravka Aleksandra
Sekulića označen je grad Drezden. Ovaj podatak deluje prilično zbunjujuće jer
nema bližih podataka o razlozima njegovog boravka u Drezdenu. Još je
interesantnije što sve do 1918. godine nemamo pravih podataka o njegovom životu
i kretanju. Iz ovog pomalo mračnog perioda njegovog života pred veliki rat
imamo podatak da je radio studije za velike kompozicije, ali ne znamo sa kojim
ciljem. Možemo pretpostaviti da život u Nemačkoj za Sekulića u to vreme sigurno
nije bio lak posebno ako tome dodamo i nesporne uticaje Prvog svetskog rata.
Ubrzo
po završetku rata 1918. Sekulić trajno napušta Nemačku i vraća se u rodni grad,
koji je tada postaje deo nove jugoslovenske države. Posle 11 godina
usavršavanja on je postao najobrazovaniji slikar u gradu i šire. U grad je
došao sa velikim optimizmom, ali i idejama. Međutim, prva neprijatna stvar koja
ga je sačekala bila je propast svih njegovih slika, koje je lagerovao u
Bečkereku, za vreme boravka u Nemačkoj. Ne znamo razloge propasti ovih slika,
ali znamo da se to desilo za vreme Prvog svetskog rata i neposredno nakon
njega. Dugo još vremena Sekulić će pokušavati da spase preostale slike i da ih
restaurira.
Po dolasku, jedna
od ideja, bila mu je i da otvori svoju slikarsku školu u Bečkereku, ali nažalost
u tome nije uspeo. Nakon ovih prvih neprijatnosti okrenuo se pravoslavnoj crkvi
kako bi sebi omogućio stabilan izvor finansiranja. Ova saradnja izgleda nije
tekla glatko a njegova uloga prilikom slikanja zidnih slika i restauracije
ikonostasa u crkvama u Mokrinu i Zrenjaninu tokom perioda 1924-1929. nije u
potpunosti rasvetljena. Sve ovo je uticalo da se Aleksandar Sekulić povuče iz
javnog života i ostane van tokova umetničkih dešavanja, kako u gradu, tako i
šire.
Aleksandar Sekulić ipak
nije prekinuo kontakte sa svojim minhenskim kolegama, što možemo videti iz
prepiske koju je imao sa Helenom Valdec, ženom skulptora Rudolfa Valdeca
(1872-1929) i autora bečkerečkog spomenika Kralja Petra I (1924-1928). Ova
srdačna prepiska u vidu više desetina pisama nastala je nakon smrti skulptora.
Nije nam jasno da li je drugovanje Rudolfa Valdeca intenzivirano još prilikom
studija u Minhenu, jer je Valdec upisao akademiju sedam godina pre Sekulića,
ili se to desilo,što je verovatnije, za
vreme podizanja spomenika u Bečkereku. Svakako iz nje možemo videli da je
Rudolf imao dobro mišljenje o Sekuliću, i kako Helena piše: „Mnogo mi je
pripovedao o vama, samo lepo...“.
Septembra 1935.
Aleksandar Sekulić postaje kustos gradskog muzeja u Petrovgradu. Njegov rad u
muzeju će obeležiti brojni finansijski i organizacioni problemi u ovoj
instituciji, koji će kulminirati Sekulićevim sukobom sa lokalnim moćnicima,
koji mu donose otkaz marta 1940. godine. U vreme dok je radio u muzeju napisao
je korektan tekst pod nazivom „Gradski muzej“ za monografiju grada iz 1938.
godine.
Aleksandar Sekulić
umire 1942. godine, a odlukom okupacijskog suda njegova zaostavština je pohranjena
u današnjem Narodnom muzeju u Zrenjaninu.
D.V.
P.S. Literatura će biti data na kraju drugog dela.
P.S. Literatura će biti data na kraju drugog dela.
A. Sekulić, Portret starice, 1900-1906. (NM Zrenjanin) |
Нема коментара:
Постави коментар