Vajarska delatnost u Velikom Bečkereku nikada nije sistematski
proučavana. Samo delimično su obrađeni kameni nadgrobni spomenici iz perioda
XVII-XVIII veka ili pak tržni krstovi XIX veka, dok je delatnost kamenorezaca
Tunera tek dotaknuta. Ovaj prilog će (nadamo se) pomoći nekom budućem
poduhvatu, koji bi imao širok pristup ovoj pomalo skrajnutoj temi.
Prvi školovani vajar javlja se u Bečkereku nešto pre početka
revolucije 1848. godine. Bio je poreklom iz Apatina i zvao se Mihael Kopf. Prvi
podatak o njemu potiče iz 1847. godine kada je zabeleženo da radi na
unutrašnjem uređenju Pijarističke crkve. U to vreme on je bio jedini vajar na
području Torontalske županije tj. Bečkerečkog finansijskog okruga nakon
revolucije. Skromnim biografskim podacima Mihaela Kopfa možemo dodati i to da
je tokom maja 1852. godine boravio u Beču, gde je odseo u hotelu „Grad Trst“.
Poslednji podaci o njemu nalaze se u dva popisa delatnika u gradu iz 1862.
godine.
Mnogo decenija kasnije u gradu će biti zabeležena delatnost čuvenog
slikara, vajara, dekoratera i pedagoga Paška Vučetića (1871-1925). On je 1925.
godine stavio krunu na vanvremensko arhitektonsko delo Dragiše Brašovana –
Sokolski dom. Na angažovanje Paška Vučetića su mogle uticati određene rodbinske
veze sa Bečkerekom ili, pak, poznanstvo sa slikarima Aleksandrom Sekulićem i
Urošem Predićem, ali ove veze tek treba istražiti. U svom tekstu književnik
Veljko Petrović kazuje da je za Sokolanu u Velikom Bečkereku izradio Paško
Vučetić „u poslednje vreme dva gladijatora u natprirodnoj veličini“. Drugi
zapis o angažovanju Paskoja nalazimo u tekstu Marka Cara, koji kazuje: „U
najnovije vreme izradio je Vučetić za Sokolanu u Bečkereku dva kolosalna borca,
koji takođe trebaju da se sliju u tuču, ali nije dočekao da ih vidi
uspostavljene na mestu“.
Ovi zapisi koliko god kratki ipak nam pružaju značajne podatke o
radu Paška Vučetića u Bečkereku. Ove figure Gladijatora sa sokolima predstavljaju
poslednje delo ovog vrsnog akademičara i impresioniste, a kao što vidimo bilo
je u planu i da se izliju u metalu, ali se nakon smrti autora verovatno
odustalo od toga. Iako je Paško Vučetić prvenstveno bio slikar, skulptura mu
nije bila strana, pa je tako 1912. godina na Kalemegdanu izradio Karađorđev
spomenik, dok je u njegovom ateljeu pronađena nakon smrti i skulptura
„Bahatkinja“.
Za kraj je neophodno odgovoriti na jedno vrlo bitno pitanje. Zbog
čega je kompletno delo Brašovana i Vučetića u vidu Sokolane inspirisano
neoklasicizmom? Odgovor je vrlo jednostavan. Zbog toga što je u to vreme to bio
najmoderniji pravac u kompletnom umetničkom stvaralaštvu Evrope. Nakon I
svetskog rata trebalo se nakon haosa vratiti u određeni red i poredak. Setimo
se samo neoklasicističke faze Pabla Pikasa ili pak grupe nemačkih slikara iz
Drezdena okupljenih u Novoj Objektivnosti. Klasični realizam uticao je i na
domaće slikare kao što su Dobrović, Šumanović i dr. On je bio prisutan i u
primenjenoj umetnosti u radovima staklare Mozer, koji sadrže nizove Amazonki u
borbenom pohodu, ili pak u muzici Igora Stravinskog i skandinavskom dizajnu. Čitav ovaj pokret je tek u skorije vreme dobio
svoj delimičan okvir u izložbi Gugenhajm muzeja „Chaos and Classicism: Art in
France, Italy, and Germany, 1918-1936“.
D.V.
Izvori:
Angekommen in den Gasthöfen und Fremdenführer, Fremden-Blatt No. 113, Wien (12.05.1852)
Grosses Adressbuch des Handels=, fabrik=
und Gewerbstandes,
Nürnberg 1862.
Mittheilungen aus dem Gebiete der
Statistik: Herausgegeben
von der K. K. statistischen central-commission, Wien 1865.
Marko Car, Paško Vučetić, Misao, knjiga 17, Beograd
1925.
Stanoje
Stanojević, Narodna enciklopedija
srpsko-hrvatsko-slovenačka, Zagreb 1925.
Internet:
Нема коментара:
Постави коментар