Ауторска лиценца

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licenceCreative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija .

Претражи овај блог

четвртак, 15. јул 2010.

Crtice iz života Oldalovih (prilozi)

- Tokom 1850-tih godina fotografija nije jedina oblast iz nauke i tehnologije onog doba u kojoj se Ištvan (Stefan) Oldal oprobao. U časopisu Austrijskog udruženja inženjera za godinu 1858. godinu navodi se da je u avgustu mesecu stigla vest iz Bečkereka da je majstor crtanja Oldal izumeo mašinu koja pomaže i olakšava poljoprivrednicima posao. Nažalost u pitanju je kratka vest koja ne pruža nikakve dodatne informacije o vrsti izuma. Ipak iz ovog podatka možemo izvući nekoliko zaključaka. Možda najvažniji bi bio da se Oldal u to vreme nije u potpunosti posvetio fotografiji (jer se nije tako potpisao) i svakako da je to bila faza u njegovom životu koja je nosila brojna lična eksperimentisanja u raznim oblastima.
- Između 1892. i 1894. godine Oldal stariji je jednom fotografijom skrenuo pažnju brojnim svetskim časopisima iz oblasti fotografije (Anthony's photographic bulletin, Photographische Korrespondenz i dr.). Ova interesantna fotografija je bila prikazana na susretu amaterskih i profesionalnih fotografa u Beču. Na njoj je prikazana Fatamorgana fotografisana na pustari kod Karlova (danas Novo Miloševo). Igra svetlosti u kombinaciji sa prirodnim fenomenom fatamorgane, a opet u kontrastu sa mirnim travnatim površima – poljima i livadama, ostavili su snažan utisak na onovremenu stručnu javnost. Čini se da je Oldal pored sjajnih portreta i veduta koje je radio u samom gradu ostavio iza sebe i brojne radove koji su rađeni u prirodi u duhu umetničkih talasa iz druge polovine XIX veka. Ako se Oldalova fotografija Vršidba u Padeju može konceptualno porediti sa Barbizonskom školom i realizmom, onda je svakako Fatamorgana bliža impresionizmu.
- Ištvan Oldal mlađi je u periodu oko 1910. godine na poleđini svojih fotografija stavljao britanski kraljevski grb. Na prvi pogled mogli bismo reći da je Oldal bio angažovan od strane britanske krune ili pak od strane plemićkih porodica koje su bile bliske kruni. U XIX veka kada je fotografija bila u povoju ovaj grb je upravo to i označavao ali je ubrzo čak i među britanskim fotografima on zloupotrebljavan. Britanski grb našao sam i na fotografijama budimpeštanskog fotografa Nemet Alajoša. Bilo kako bilo, buduća istraživanja i dodatni arhivski podaci bi razrešili dilemu da li je Ištvan Oldal mlađi uspeo da fotografiše kraljevsku porodicu ili je možda samo boravio u Britaniji.

D.V.

Нема коментара:

Постави коментар